Thursday 14 February 2013

Status dividen wang simpanan


Sudah banyak kali aku dengar di telinga aku ni pasal halal haram dividen yang diperolehi dari wang simpanan..ada yang cakap halal la haram la dan boleh menimbulkan shubhah...yg banyak kali dipertikaikan ialah dividen ASB yang selalu dapat hujung tahun tu....terpulang pada pendapat dan kenyakinan masing masing ok...masa balik kg ari tu dapat la penyata dari koperasi felda iaitu koperasi yang terbesar dimalaysia *mmg patut pun najib duk sibuk letak kroni² dia dlm ni*..koperasi ni kalau istihar dividen mmg masyuk la kan...sebabkan cik somi ni anak felda so dia boleh la bukak akaun kat sini....tahun lepas dapat dividen 16% :)...nak citer kat sini bukan pasal duit cik somi dalam tu tp dibawah penyata tu ada satu statement yang menarik mata aku ni...
ni ler penyata tu..yg aku garis warna merah tu la yg best...jap jap aku zoom ye
seeee...tak perlu bayar zakat...
bukannya aku hepi sbb tak payah bayar zakat tp maknanya takde la haram kalau duit dividen tu aku belanja dan boleh mengelakkan rasa ragu² aku pasal duit dividen tu...zakat dah dibayar sebelum duit dividen diberi kepada pemegang syer...so tiada timbul isu zakat wang simpanan dah....

notakaki : malam ni nak mendonut kalau rajin...

0 tulisan ikhlas utkku:

Template by:

Free Blog Templates