Wednesday 11 February 2015

Jaga mereka anugerah dari-Nya

mula² nak tepek gamba ni..

 4 amanah yang dianugerahkan....

dua hari lepas terbaca satu status kat pesbuk kat satu page yang aku join...
status tu pasal seorg hamba Allah ni telah menumpangkan seorg bdk darjah 2  yang baru balik sekolah jalan kaki di bawah terik mentari...
dan jarak sekolah dari rumah budak tu jauh ye..
aku tahu sbb tu kampung aku...bila ditanya takde 
org ambik ke bdk tu jawab ibunya byk kerje...sampai rumah
xde org... kosong..dan bdk tu ambik kunci rumah kat satu tempat dalam kawasan rumah tu...
ada gamba sekali tp aku lupa nk screen shot...bila cari² balik dah takde...tgk gamba tu siyes buat aku sedih...dgn beg besar dan bekal air + makanan di kiri kanan tgn...
nak kata miskin rumah semi-D ye..bkn rumah kayu

hari ni ternampak lagi satu status tp dr org berlainan dlm group yg sama...cuma xde gambar..


wahai ibu² bapak² tak reti pikir ke korang...
nak tunggu terhantuk baru nak menangis melolong menyesal ke...takde
rasa kasihan ke kat mereka...anak² mu..bkn org lain...
sayangi la mereka selagi masih ada peluang peringatan untuk aku jugak

sessi persekolahan kali ni aiman dah ke sekolah menengah dan sekolah tu
terletak agak jauh dan perlu melintasi jalan utama yang sibuk dengan laluan org
pergi dan balik kerja....aku cuba nak dapatkan van sekolah
tapi ntah kenapa susah sangat aku nk dpt ada je halangan...
alhamdullilah ada hikmah rupanya..
aiman sessi ptg tp disebabkan dia berjaya menempatkan diri
ke aliran agama maka ada hari² tertentu dia perlu hadir ke sklh seawal 9.00pg...
jadi jadualnya tidak menentu....
so takde van sekolah yg boleh ikut schedule tu...
xkan aku nak bayar buta² je kat van sekolah tu...

so aku dan cik suami decide ambik tanggungjawab utk hantar dan ambik
dia pergi sekolah...walaupun dia pernah mintak kami belikan dia basikal fixie..so
tak payah la hantar dan ambik dia dari sekolah...tp kami say no....lebih² lagi
kerap terjadi kemalangan yg melibatkan pelajar sklh disitu

masalah datang lagi...cik somi bekerja shift...so aku kena ambil alih
tanggungjawab tu bila dia tiada....pada awalnya aku pening pikir..
siyes serabut sbb aku perlu keluar waktu bekerja untuk hantar dia....
risau aku tidak dibenarkan keluar dan  akan menyusahkan company aku...
sekali sekala mungkin xde hal..tapi kalau byk kali
mungkin akan jadi issue....aku discus dengan encik bos...slps aku explain dan ayat last aku
" kalau tak boleh atau ada issue² lain nampaknya saya kena resign la"
bulat mata encik bos yg sepet tu....dan alhamdullilah sangat²....dia memahami dan tak kisah...

setakat ni dah banyak kali aku keluar...bila hulur je gatepass dia sign tanpa banyak soal...
thank you bos..jasamu kukenang

ye..aku sayangkan anak² aku dan aku tak sanggup tukarkan kepentingan
berkerja dengan keperluan anak²...my family come first before work...

InshAllah aku akan cuba berikan yang terbaik untuk menjaga amanah yang Dia anugerahkan..


notahati : sedih ada gembira ada benci ada marah pun ada...telan selagi boleh..tahan selagi mampu

2 tulisan ikhlas utkku:

Norma NML said...

ambik waktu kerja dgn izin takpe jgn ambik kesempatan :p...
p/s : seburuk2 perangai dia ada yg baiknya ye..hehe..

azizahchewan said...

InsyAllah kak ma...tak nk la ambik kesempatan bila dia blh tolak ansur...mmg dia buruk perangai tp baik pun ada juge...

Template by:

Free Blog Templates