Thursday 14 August 2014

Eh..macam dah...

Firstly ini bukan entri untuk riak takbur sombong menunjuk² 
atau sepupu sepapat dengannya....bangga untuk diri sendiri ada la sket..
sebab aku berusaha dan aku dapat hasil daripada apa yang aku usahakan...
"eh..macam dah kurus la sket kau sekarang"...
itu la ayat yang menunjukkan
apa yang aku usahakan dah nampak hasilnya...
ayat dari org yang sudi menegur bukan aku yg syok sendiri ye...
memang aku mengalami penurunan berat badan..tp secara berperingkat...
28/4/2014 aku mula berusaha...bulan may dan june mula turun tp 
dalam 1kg - 3kg sahaja....mula turun mendadak masa
bulan 7..bulan puasa...ye la puasa = makin kurang makan...
berat badan asal aku masa bulan may ialah 70kg..dan sekarang 58kg...
total penurunan ialah 12kg....bukan nak kurus atau nak nampak cantik ke
tapi untuk mendapatkan berat badan ideal...sekarang BMI  23.5 dalam kategori normal
dan 25 ialah overweight...bila² masa aku blh cecah overweight tu..hehehe...
mula nekad untuk menurunkan berat badan sbb asyik naikkkkk je tak turun²...dah cecah 70kg nanges..
hari² duk mengadu kat cik somi....alhamdullilah dapat sokongan padu
dari cik somi....maka bermula la aktiviti aku...
mekasih cik somi sponsor kan benda alah ni..gambo slps gambo sblm xde
sehari aku akan berlari 2 hingga3km...bermula dari 28/4/2014 tanpa gagal
nampak benor nipunya..ada la jugak skip tp boleh dikatakan
tiap² hari le...
dah janji ngan cik somi akan berusaha hingga berjaya...kalau tak guna
benda ni cik somi kata dia nak campak dalam tong sampah..
bulan puasa  disebabkan aku payah nak pegi terawikh sbb si budak kecik
tu..ada 2 kali bawak g terawikh tak khusyuk aku nak solat
.mata asyik kena duk perati dia je...
jadi aktiviti ni aku buat jugak masa bulan puasa....bila siang perut kosong mlm dalm
kul 10 atau 11 aku bantai berlari..mungkin faktor itu la yang menyebabkan nampak
ketara penurunan tu...aku gumbira..akhirnya dapat aku buktikan dekat cik somi..
pelaburan dia ini berbaloi...
sekarang aku masih maintain buat ni tetiap hari.tipu lagik
.target aku utk dapatkan 55kg..so caiyok caiyok
lagi 3 kg je...tapi bahagian lengan ngan jari jemariku mmg susah nak kecik kot..:)
1.2 km dalam masa 12.20 minit...
masa mula² dulu nak cecah 1km tu makan masa 20 minit ko..hehehe...selain aku guna si treadmill
ni aku pun control makan gak..xde guna jugak kalau beria exercise tp melantak segala macam
mak nenek...air sehari 2 hingga 3 liter..itu wajib....
ada yang bertanya aku makan apa nampak kurus...bila aku cakap tak makan
apa² tp exercise...muka diorg macam caye tak caye je..cuba g tanya anak² aku tu
betul tak mak diorg ni duk berlari tetiap petang...
akhir kalam..tgh tunggu sorg hamba Allah ni tegur
aku dah kurus..sbb dia la manusia paling rajin hari² bisik kat telinga 
aku ...kau dah gemuk ...kau dah gemuk......

1 tulisan ikhlas utkku:

MizzTina said...

ermm..sy xpenah nmpk akak gemuk..

Template by:

Free Blog Templates