Thursday 18 September 2014

Perubahan kecil-kecilan

Sebelum nak wat entry ni aku cuba gugel ada tak blog yang buat
cerita pasal ni...oh banyak rupanya..jadi takde salahnya aku nk mengabdikan kisah
ni disini..almaklum la...risau dikatakan meriak menbangga menunjuk ke apa...
ayat yg mungkin keluar
'rumah kecik ajenya pun...org yg umah bak istana pun takde nk tulis dlm blog..oh sgt negetif
fikiran aku ni'

alhamdullilah..setelah 12 hari bersesak² hidup dalam rumah seumpama
baru habis perang akhirnya dapat melegakan mata dan bernafas dgn tenang...
sempena public holiday 16 sept aku tambah cuti 
semata² untuk meng '5s'kan rumah 
Bila renovate  bahagian dalam rumah maka
setiap inci dan setiap barang yang ada dalam rumah kena lap dan dibersihkan..
tujuan utama buat renovation kali ni sbb nak besarkan bilik anak bujang..
kesian kat bdk²..bilik kecik pastu kongsi berdua...dah alang²
nk besarkan bilik diorg kami tukar la sedikit apa² yg difikirkan patut...
agak bersepah ye..gambar sehari sebelum keje dimulakan so byk brg kena alih dan longgok 
gambar 1 : disebelah kanan ialah bilik air kedua..dan sebelah kiri 
ialah bilik anak bujang pintu bilik air akan dipecahkan dan 
dibuat dibahagian hadapaan sbb nanti ruang 
kosong tu akan bersambung dgn bilik..



gambar 2 : bilik air pertama khas utk mandi..sebelahnya
 ialah tandas awam  yang tak pernah aku gunakan sepanjang 
aku duduk kat rumah ni..sgt benci ruang itu..juga akan
diubahsuai..dah la duduk kat tgh² alam...bilik air tu akan dipecahkan
termasuk lah pintu gerbang itu..

gambar 3 : bilik air tgh jugak cuma ambik dari blkg..yg gambar 2 dari depan

tadaaaa....dah siap..masih perlu dikemaskan ye

tile yang warna biru kat dinding mmg dah sedia ada kat situ..
.mmg tak kenan jugak tapi nak buang tu kena tambah RM..
jadi biarkan je dulu..sbbkan tile tu aku decide kena
cat warna biru jugak utk keseluruhan dinding tu..
wpun kecik je renovate tp pening jugak nak pilih 
tile utk bilik air, warna/pattern pintu tandas, corak syiling dan lain²..
dan paling aku puas hati dan sangat sangat suka ialah bilik air...

coklat temanya....my pebret kaler le...
ini puji diri sendiri ye..puas aku gugel mencari ilham..bilik air sekangkang kera je pun
bilik air ni panjang tp kurang lebar...2 + 1 jugak..mandi dan tempat membuang...
aku tak benarkan sama sekali cik somi menebuk apa² disini 
selain paip/shower sahaja
so semua aku main tepek² je....tempat berus gigi/sabun/sangkut baju tuala/ubat gigi
semuanya made in DIY...cuma nak cari tooth dispenser tak jumpe lagi...
igtkan tak kukuh tp kukuh ye...puas aku tarik nak tukar tempat
tapi xleh...
kesian kat cik tikus dah tak boleh  
berjoget lambak berguling guling hindustan atas syiling rumah.
kitaorg dah blok semua jalan masuk..tu tujuan utama pasang
syiling kapur cenggitu...
InsyAllah kalau ada rezeki aku nak renovate bahagian depan
rumah plak...

atap biru rumah aku...atap merah rumah jiran sebelah
kalau² dapat duit terpijak nak pecahkan pintu pagar tu...
bumbung rumah warna biru tu sgt mencemar mata aku...dah bertukar
kaler....nak buat mcm jiran aku tu..angkat tinggi bumbung dan
pasang batu merah...moga² dipermudahkan..amin
perlu kumpul duit dari sekarang...


notahati : oh encik bizz..cepat² settlekan problem u dan releasekan duit i ye...
notahati1 : pelaburan mana lebih berbaloi ..tambah rumah atau tukar kete atau tambah anak : )

2 tulisan ikhlas utkku:

MizzTina said...

kak..pintu bilik air tu cntik.. beli kt mana n brape rm??


tambah umah dl kak..pastu brula tmbh anak n kete.. =)

azizahchewan said...

@MizzTina
tak tahu la plak brapa rm..sbb semua pakej..tile + syiling + pintu + piping + wiring + cat..tukang cuma bg katalog suh pilih mana berkenan..
nanti akak try tanya che nazir

Template by:

Free Blog Templates