Thursday 6 September 2012

Raya Episod 3 : Di pagi syawal

Apabila takbir kedengaran terasa sayu sangat hati ni mengenangkan kedua arwah ibubapa aku yang dah lama pergi....hanya ada ibu bapa mertua sebagai pengganti..walaupun tak sama mcm ibubapa sendiri tp kehadiran mereka lah yang mewarnai hidup aku terutama di aidilfitri...selps berkahwin suasana di pagi raya sangat² berbeza di seblah mertua aku ni..dulu seblm kawin selepas sembahyang raya je salam mak ayah pastu tgk tv sambil tunggu tetamu datang...tp selps kawin selpas sembahyang raya semua adik beradik mesti tunggu utnuk berkumpull beramai²..pastu yg tua mesti mulakan untuk bersalam dengan mek *panggilan biasa  utk ibu bg org pantai timur* dan ayoh...lepas tu baru salam adik beradik ipar duai...dan berakhir dengan sesi bagi² duit raya untuk anak² buah...bg duit raya ni pun anak² buah dah tahu kena beratur kat sape dulu...lepas tu baru la pergi ziarah jiran tetangga..dan bagi aku selps semua sessi ni berakhir aku bergerak ke kuburan ibu bapa aku dan ziarah sanak saudara di sebelah aku pulak..sampai la ke ptg..gitu la setiap tahun..raya kedua baru start pegi umah kawan²...layankan gambar² di pagi raya...tahun depan dah xleh merasa mcm ni sbb beraya di perantauan..huhuhu...
tema tahun ni...BIRUUUU
duit raya tokki
ini le MIL & FIL aku..yg ats meja tu la menu pagi raya hasil gotong royong..si FIL aku plak duk berborak ngan izara yg br pandai start menegur org..
duit raya makcik dan pakngah

turn aku bagi duit raya...makde dan akhir sekali maksu

Gambar maklong bagi duit raya takde la pulok...macmni la kemeriahan di pagi syawal..begitu la turutan yang berlaku saban tahun...salam mak ayah pastu salam adik beradik pastu bagi duit raya kat anak buah ikut turn pastu aktiviti bebas.... mungkin akan berubah buat pertama kalinya tahun hadapan buat aku & family sbb tak dapat balik...mesti  menangis gile r bebudak diorg tu tak dapat balik raya..tp dengar² macam cik somi nk pos diorg naik bas dengan sepupu deme..wellllll wait and see...














2 tulisan ikhlas utkku:

Norma NML said...

hehe..sanggup ke nak pos anak2 n beraye tanpa they all..krg tak psl2 pastu start alza balik kg..klau x banjir la jwpnye seksyen 6 ter..:-)

MizzTina said...

thn depan raya bangi, xde dh gini.. hehehe..

Template by:

Free Blog Templates