Monday 22 December 2014

eh...mahal ke..??


aishhh mana ada mahal..murah je...sbb tu kerajaan kita letak
6% je gst..sbb dia tahu rakyat malaysia ni kaya²...
pernah ke korang dengar ada rakyat malaysia ni takde rumah
pernah ke korang jumpa peminta sedekah kat malaysia ni
takde kan...tu sbb la kerajaan tak kisah nak naik kan
semua harga barang...dari barang keperluan sehingga la
barangan dalam kategori mewah...barang naik servis dan pekhidmatan pun naik
dan naik lagi dan naik lagi...maklum la rakyat malaysia ni kan kaya raya...
*dua tangan kat bahu mata pandang atas*

ini ada informasi dari org keje bank (cut & paste)
"2015 will be tough..ada yg kata...it may be worst that 1998 crisis..
kepada sahabat semua..kena bersedia..
buat yang merancang nak tukar kerja..kena buat penilaian semula
yg bercadang nak membuat pinjaman berhati²..
yg dah ada pinjaman..get ready"

banyak informasi yg boleh kita dapat melalui media sosial
selidik btl² samaada ianya fakta atau auta..
dengar dari dua² pihak kerajaan dan pembangkang
fikir dan nilai sendiri kebenaran....
beban poket masing² rasa....

gelombang kegawatan menjelang gst 2015 makin hampir..
kurangkan belanja dan banyakkan menyimpan
elakkan dari membuat hutang baru mahupun pinjaman...
atas nasihat dan pembacaan.. aku tangguhkan dulu niat
untuk tukar kereta...tukar kereta bermaksud aku menambah 
hutang baru...buat masa sekarang cuma kekalkan hutang
apa yang ada....sekarang ni aku rasa macam nak buat
satu bilik khas nak letak barang² untuk kegunaan akan datang..
nak beli siap² sebelum gst dilaksanakan pada april 2015...
contohnya...lagi 4 tahun izara nak masuk darjah 1..so aku rasa
macam nak beli  baju sekolah  beg alat tulis kasut seklh
utk aiman plak nk prepare uniform dia sampai dia tingkatan 5..
begitu jugak untuk ayuni dan sufi.....
beli dan simpan elok² 
dah save kat situ..ok tak idea aku...muahahaha


dan sebelum aku merasa beban gst next year 
aku membuat keputusan untuk langgar janji yg aku
buat dengan anak²...mmg result anak² tahun ni tidak
memberangsangkan..oleh sebab itu aku hukum diorg 
'no holiday this year'...tapi bila memikirkan mungkin tahun depan
kami tiada kemampuan lagi untuk membawa mereka bercuti
maka tahun ini kami akan bawa mereka bercuti jugak walaupun dah 
dekat nak buke sekolah pun...

semua rakyat malaysia takkan boleh lari dari gst ni
kau tinggal la kawasan bandar ke kampung ke hujung 
kat hujung peta malaysia ke...jangan harap boleh lepas...
ko org kuat gomen ke org kuat pembangkang ke 
tolak tendang terajang memang akan terpalit jugak..

yang kaya akan bertambah kaya dan yang
miskin akan bertambah miskin...itu fakta..

to all my friend it's going to be a tough year ahead..
semoga Allah mencukupkan rezeki kita semua dengan 
penuh barokah
amin..


notahati : tak jadi nk benti keje..harus sama² cik somi demi kelangsungan hidup..
janji Allah itu pasti..bila aku mula merasa betapa hebatnya janji Allah itu..buat aku menangis..

2 tulisan ikhlas utkku:

Norma NML said...

awai bebena tu...hehe..risau jgk kan ...tapi inshaaAllah..ada je rezeki anak2..:-)

MizzTina said...

ehhh, apsal plan kite sm psl bilik tu.. tp bkn baju sekolah la..sy nk beli pampers, susu, brg dapur yg kering, baju sendiri, baju apak danish.. skang pun dh menyimpan utk skolah dak danish.. sy cuma tkt klu sy dh xde, xnk anak² sy terbiar.. huhu..sedih pulop..

Template by:

Free Blog Templates