Tuesday 1 October 2013

Bersyukur...muhasabah diri..jangan merungut...!!!

tiga perkataan yang buat aku bengkek akhir² ini...dinasihatkan begitu bila mana aku meng'up'kan isu kenaikkan harga barang terutama harga minyak di pesbuk...tetiba ada plak status dia ni mmg sah² tak sekufu ngan aku  supaya bersyukur dan jangan merungut..muhasabah diri bahawa semua rezeki datang dari Allah...oooo mak kau..mmg status kau tu tak merujuk kepada  aku but well said sape yg makan cili dia yang rasa pedas...bersyukur, muhasabah diri , jangan merungut so sebagai rakyat adakah kita perlu menadah dan menyedekahkan segala apa yg kita ada demi keperluan pemimpin² yg mencekik rakyat???...huhuhu ...tak sedih ke tgk ada rakyat yg hanya hidup sekadar kais pg makan pagi kais ptg makan ptg....yang org kaya² mmg tak terasa asyik cakap bersyukur la dengan nikmat Allah..bersyukurlah Allah masih izinkan kita kerdipkan mata melihat doniaaaaaa....bila baca komen² org² kaya ni yang paling aku xleh blah "padan muka sape suruh hang tu miskin"..perrgggghhhh...kalau aku jumpe depn² ni aku nk tgk dia tu org ke binatang...boleh wat kuar komen camtu...dalam dunia ni korng² semua ada Allah dah jadikan ada postif ada negatip...contoh...ada org cantik ada org huduh..ada yg keje dlm aircond ada yg keje bwah panas...ada cerdik ada pandai..ada miskin ada yang kaya..kalau dah semua nya nak jadi yg positip apa jadi kat dunia ni  weiiii.....
and again...
aku bukan merungut dan tak tahu bersyukur tp aku tak rela dipimpin oleh mereka² yg terang lagi bersuluh mencekik² dan memijak² rakyat..menganggap semua rakyat ni macm lembu dicucuk hidung ...secara paksa tanpa rela melihat mereka menbuat sesuka hati mereka..asalkan tembolok dan poket mereka terjaga...
kalau korg² yang hidup mampu membeli rumah jutaan ringgit...pegi holiday kat obesea mcm holiday kat depan rumah je...mkn bfast lunch dinner supper kat restoran²..tlg kenangkan 'kami' yg ada di rumah² setingan, tlg kenangkan 'kami' yang hanya makan sekali dari pagi sampai ke malam..tlg kenangkan 'kami' yg hanya melihat kapal terbang dilangit....
tidak bererti 'kami' tidak tahu bersyukur dan 'kami' bukan la juga hanya tahu merungut...'kami' juga tahu berfikir dan muhasabah diri..tapi 'kami'  mahukan pembelaan apabila 'kami' jadi hamba dibumi sendiri...

0 tulisan ikhlas utkku:

Template by:

Free Blog Templates