Wednesday 9 October 2013

Rindu Mama...Rindu Abah..


Seawal jam 6:30 atau 7:00 kita suami isteri hantar anak ke rumah org/taska... 
Kalau dulu, ayah je.. Tp skrg, kdg2 isteri pun blk lewat... 
Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... 
xpe, KLINIK ADA!!

Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... 
Rindu ayah... Rindu mama.. 
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... 
Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia,
 anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... 
Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. 
Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... 
"Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."
TAPI.....
Apa kita buat...

Bila anak2 bising... Kita marah...

Bila anak2 main... Kita herdik...


Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"

Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yg rindu mama... 
Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?

Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman2...
Fikir ayah ibu yg mulia...

Mahal sgt kah cuti tanpa gaji, demi anak2, amanah Allah pada kita?

credit to my fb friend : asmaliza ismail..

Satu coretan yang aku baca diawal pagi..tetiba aku sebak..menangis....membaca bait demi bait..
ye..mmg aku pernah lakukan sebegitu...terasa nak balik nak ambik anak² ku..terutamanya si bongsu aku tu....macam ada satu semangat baru dalam diri aku...mmg rutin setiap hari sebegitu...bila difikirkan aku selalu mengatakan "kalau aku tak keje boring duk rumah"....hakikatnya banyak benda yg boleh dibuat..
yang penting...TUKAR CARA PEMIKIRAN..

mungkin sebb aku kawin muda..belum puas enjoy tp dah kawin..dah jodoh awal..
sape cakap aku gatal aku tepuk dahi
pastu plak terus dapat anak...x puas nak berdua lagi..pastu sorang² di perantauan..xde sape nak marah
eh salah kau wat gitu..wat gitu pun salah...belum penuh ilmu didada mengenai rumah tangga...soooo aku buat je apa yang aku rasa betul..kesannya..baru sekrang la nampak..

pada adik²ku yang baru nak kawin..penuhi ilmu mengenai rumahtangga...pada yang baru nak timang cahaya mata gali la ilmu mengenai penjagaan anak²..

aku dah terlanjur perbuatan..sekarang dalam fasa menebus kesalahan...love you 2A2S..

note: mekasih encik bos sebbbbb....jasamu kukenang...

0 tulisan ikhlas utkku:

Template by:

Free Blog Templates