Tuesday 29 May 2012

buah molong



tajuk entry ni buah molong bukan polong ok...buah molong ni nama sejenis kuih yg kakak aku claim ianya merupakan resepi turun temurun arwah nenek dan ibu aku.kuih ni dari tepung pulut dicampur dgn sikit air kapur makan tu kemudian gentel2 jd  bulat kecik2...pastu dimasukkan dlm air yg telah didihkan dgn gula dan daun pandan...tp selps aku kawin ngan org yg berasal dr kelantan ttp berhijrah ke terengganu ni baru la aku tahu nama lain bg buah molong ni ialah butir nangka...muahahaha..lg kelako nama dia...aku tak tahu la mungkin keluarga aku je kot yg panggil kuih ni buah molong tp org lain ada nama lain...org jawa ada tak agak2nya kuih ni.....arwah mak aku selalu buat kuih ni bila puasa je.jd bila tgh puasa ni teringin la plak nk makan..so petang semlm blk keje terus buat..bab menggetel tu yg malas sbb lambat sgt..hehehe...cenggini la rupanya kuih tu bila dah dimasak




klu ada sesapa yg tahu nama lain bg kuih nih cer g tahu

nota kaki : ari ni bukak pose nk makan kat luar sorg2 je

5 tulisan ikhlas utkku:

Dee Z said...

jawa panggil bubur candil... tp campur santan... lama dah tak rasa.. kecik2 mak selalu buat..

Norma NML said...

Bah mulong stahu akak onde2..kepek hidung tu puteri mandi...

azizahchewan said...

@Dee Zsdp ke kalu letak santan..hummm bleh try ni

azizahchewan said...

@Norma NMLye ke..puteri mandi kan ada kelapa pastu kering..yg ni berkuah pastu xde kelapa pun

Norma NML said...

Ye ke...pe yg akak tahu klau berkuah tu..butir nangka tp kuah santan n letak biji halba..mmg sedap..nak kne wat ni.:-)

Template by:

Free Blog Templates